MEDIAYHTEISTYÖ- JA PALVELUT

Ilmastonmuutos ja muut ympäristöongelmat ovat kiihtyvällä tahdilla ihmiskuntaa koettelevia haasteita. Tarvitsemme yhä enemmän tietoa luonnosta, luonnontieteistä ja tutkimuksesta. Tämä kasvattaa kysyntää myös Luomuksen asiantuntemukselle, niin eri tutkimusorganisaatioiden, tutkijoiden, toimittajien kuin kansalaistenkin taholta. Luomuksen henkilökunta ja yleisökohteet ovat säännöllisesti esillä mediassa sekä uusien tutkimustulosten että asiantuntijahaastattelujen ja monien tapahtumien myötä.

MONIMEDIALLISTA VIESTINTÄÄ

Luomuksessa tehtävä tutkimus, asiantuntijat ja yleisöpalvelut ovat näkyvillä lehdistössä, radiossa ja TV:ssä sekä verkossa monin tavoin. Luomus kertoo toiminnastaan myös tiedotteilla, joita vuosina 2019–2020 lähetettiin yhteensä 93 (Taulukko 16).

Luomus kertoo ajankohtaisesta tutkimuksestaan, yleisökohteiden sisällöistä, tapahtumistaan ja muusta toiminnastaan Luomus.fi sivulla, joka on Luomuksen keskeinen kanava. Sivuston kävijämäärät noudattivat tuttua trendiä, jolloin kesäkuukausina oli vilkkaampaa ja marras-joulukuussa hiljaisinta. Koronasulkujen vaikutus näkyy kävijämäärissä myös Luomuksen nettisivuilla. Pääsivustonsa lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja ja projektisivuja. Lisäksi Luomus kertoo toiminnastaan sosiaalisen median eri kanavissa; Facebookissa luonnontieteellisen museon ja kasvitieteellisten puutarhojen sivuilla, Instagramissa, Twitterissä ja Youtubessa. Luomuksen eri some-kanavilla on vakiintuneet, mutta kasvavat seuraajakuntansa.

Toimittajat ja suuri yleisö ottavat tottuneesti yhteyttä Luomukseen etsiessään vastauksia monimuotoisiin luontoaiheisiin kysymyksiinsä. Luomukseen otetaan päivittäin yhteyttä jopa useita kymmeniä kertoja eri kanavien kautta. Vuorovaikutus on aktiivista ja ilahduttavan vastavuoroista.

Lue myös